czwartek, 30 czerwca 2016

Trochę o kredkach akwarelowych oraz jak je rozmyć bez użycia wody

Z pewnością znacie już kredki akwarelowe Mondeluz, a z tego co wiem, to  część z Was nawet je posiada. Dla osób, które słyszą o nich pierwszy raz - są to kredki, których pigment rozpuszcza się pod wpływem wody.

Koh-i-noor oferuje nam 72 kolory i to właśnie ten największy zestaw dostałam ok. 2-3 lat temu, ale można je kupić także w zestawach mniejszych bądź na sztuki. W pudełku były również 3 pędzelki oraz 2 temperówki.


Poniżej możecie zobaczyć wszystkie kolory - u góry pasek jest suchy, u dołu rozmyty wodą. Polecam zrobienie sobie takiej palety, ponieważ niektóre kolory potrafią pod wpływem wody wyglądać nieco inaczej niż na sucho i niejednokrotnie już się na tym przejechałam.


Cena 72 kolorów w papierowym opakowaniu to ok. 100 zł.

Malować kredką akwarelową można na 4 sposoby:
1. Rysujemy na suchym papierze i później przejeżdżamy po tym mokrym pędzlem.
2. Rysujemy kredką na mokrym papierze.
3. Moczymy kredkę w wodzie i rysujemy nią na suchym/mokrym papierze.
4. Zbieramy tusz z plamy lub bezpośrednio z kredki.


Ja najczęściej używam sposobu 1. oraz 4.

Kredki akwarelowe to świetny dodatek do akwareli (szczególnie dobrze sprawdzają się przy detalach), ale mogą również z powodzeniem je zastąpić.

Tak jak w przypadku akwareli - polecam zaopatrzenie się w kartki o większej gramaturze, zwykła do drukarki nie zniesie dużej ilości wody.

Kredki akwarelowe nie nadają się do rysowania na sucho.
Jeśli nie zamierzacie łączyć ich z wodą, to naprawdę nie warto tracić na nie pieniędzy. Mondeluzy mają bardzo miękki rysik, a co za tym idzie - nie uzyskamy nimi idealnie cienkiej kreski. Trzeba by je bardzo często temperować, co znacząco odbiłoby się na ich wydajności. Poza tym sucha kredka niezbyt dobrze kryje - pomiędzy porami kartki zostają białe miejsca. Oczywiście po mocniejszym przyciśnięciu wszystko zostanie zamalowane, ale zwiększy się zużycie rysika.


Powyższa kartka to niesamowicie gładki Canson Illustration, na kartce do akwareli jest jeszcze gorzej.

A co z tym rozmywaniem bez użycia wody, które gości w tytule posta? To bardzo proste. Wodę zastępujemy białą farbą plakatową.


Po pokolorowaniu konkretnego miejsca kredką nakładamy bardzo cienką warstwę farby. Dzięki temu uzyskamy nieco zgaszony, ale bardzo jednolity kolor - idealny do cieniowania twarzy. Na pomysł ten wpadłam przez przypadek już jakiś czas temu i bardzo często stosuję go przy portretach.


Czasami zdarza się jednak, że farby nałożę za dużo i nie chce ona już łapać pigmentu. Wtedy po prostu wklepuję ją palcami, które po takim malowaniu wyglądają tak :D


Pewnie zastanawiacie się, co to za dziwny pędzelek widoczny kilka zdjęć wyżej. Jest to pędzel do makijażu - maluję nim moje idealne kreski :D Ma bardzo gęste oraz krótkie włosie, dzięki czemu dobrze nakładało mi się farbkę.

Na podstawie tego zdjęcia (to ja):


wykonałam taką ilustrację:



"Podkład" wykonałam promarkerami, jednak całe cieniowanie to zasługa kredek Mondeluz. Wody użyłam jedynie do bluzy, którą malowałam czarnym tuszem.

Na sam koniec chciałabym Wam pokazać narzędzie, która odkryłam całkiem niedawno, a teraz nie wyobrażam sobie bez niego pracy :)


To pędzelek z pojemniczkiem na wodę, który tym razem napełniłam czarnym tuszem. Jest to naprawdę niesamowite ułatwienie - czy to przy pracy z akwarelami czy właśnie tuszem. Pędzel jest bardzo precyzyjny (ma dosyć sztywne włosie), a przepływ wody/tuszu regulujemy poprzez nacisk. Naprawdę polecam zaopatrzenie się w coś takiego :D

Tradycyjnie zapraszam do dodania mnie na snapchacie: szjori.

8 komentarzy :

  1. hej! :) Super blog, miło się czyta. Od dawna miałam zamiar kupić te kredki, ale nigdy nie wiedziałam, czy są warte ceny i kupna, po przeczytaniu co ty o nich sądzisz zdecydowałam się na kupno ich w empiku. Dzięki za napisanie opinii!
    szitstorm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam pytanie: Jaki papier najbardziej polecasz do kredek akwarelowych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Canson Illustration, nigdy nie używałam lepszego papieru, nadaje się do wszystkiego - markerów, tuszu, kredek, farb. Niestety jest dosyć drogi

      Usuń
  3. Mam pytanie: Jaki papier najbardziej polecasz do kredek akwarelowych?

    OdpowiedzUsuń
  4. Jaki myślisz, czy początkującej osobie opłaca się kupować takie rzeczy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, użycie tych kredek nie wymaga jakichś specjalnych umiejętności ;)

      Usuń
  5. Jaki myślisz, czy początkującej osobie opłaca się kupować takie rzeczy?

    OdpowiedzUsuń